Naturbruk

Et bilde av skolens lille drivhus.

Gjennom å jobbe tverrfaglig og praktisk på alternative læringsarenaer skal vi gi elevene erfaring med å forstå, sette pris på og håndtere naturen på en bærekraftig måte. Dette vil hjelpe dem med å utvikle en bevissthet om deres rolle som medborgere og beslutningstakere i forhold til miljøet og fremtidige generasjoner.

Ideer og praktisk forskning

Valgfaget "Ideer og Praktisk Forskning" fokuserer på å utvikle elevenes kreativitet, nysgjerrighet og evne til å løse problemer. Gjennom ulike aktiviteter og prosjekter lærer elevene å utforske ideer, tenke utenfor boksen og finne praktiske løsninger på hverdagslige utfordringer. Dette faget gir dem muligheten til å jobbe med prosjekter, gjennomføre enkel forskning og lære grunnleggende ferdigheter innen kreativ problemløsning. Målet er å inspirere og engasjere elevene i å utforske verden rundt seg på en nysgjerrig og kritisk måte, samtidig som de utvikler praktiske ferdigheter som kan være nyttige i ulike situasjoner.

E-sport står for elektronisk sport.

Som e-sportsutøver bør du ha god koordinasjon, reaksjonsevne og være flink til å tenke strategisk og taktisk. Det er også viktig å være god i engelsk, både muntlig og skriftlig. Du bør også være flink til å kunne konsentrere deg over lang tid.

- Vi bruker e-sport som metode for sosial trening. Vi bruker dataspill for å øve elevene våre på å mestre nederlag og aggresjon. Samarbeid og kommunikasjon er viktige elementer for å lykkes i spillingen. E-sport og digitalisering er en stor del av hverdagen til elevene og unge generelt, og møter deres interessefelt.

- Vi viser at god fysisk og psykisk helse er avgjørende for å bli god, uansett felt og arena.

- Vi øver språk gjennom e-sport. Elevene både chatter (skriver) og snakker med spillere de er på lag med, som oftest blir dette gjort på engelsk. Dette er en ypperlig måte å øve seg i språk på, i en setting som elevene føler naturlig. Vi øver også lesing og skriving på norsk ved at elevene leser om spill og skriver spill-logger.

Andre arenaer:

Vi tar kjøreoppdrag hvor vi tjener inn penger til Naturbruk sin klassekasse, dette gir elevene en økonomisk forståelse, samt arbeidslivserfaring og krav til profesjonalitet. Vi har mye praktisk teori, planteprosjekter, klima og bærekraftig utvikling i fokus og ekskursjoner til relevante arenaer og mye, mye mer!