Matgruppa

bilde av groennsakar

Matgruppa på Vestre Aker skole krydrer og blander teoriundervisning med spennende matlaging.

I Matgruppa på Vestre Aker skole gir vi deg kunnskap om hjemmets kanskje viktigste rom, nemlig kjøkkenet. Her får du lære om hygiene, kjøkkenredskaper og forskjellige matlagingsteknikker. Vi gir deg en innføring i mathistorie og matkultur, og du får møte flere utfordringer knyttet til produksjon, salg og bærekraft.

Matgruppa har to praktiske arbeidsdager i løpet av uken. Annenhver fredag lager vi lunsj til hele skolen. Da kan vi ha opp mot 70 spisende gjester i matsalen. Dette er en hektisk og lærerik dag hvor man jobber under tidspress!

Når maten er servert, fortært og kjøkkenet vasket er man sliten, men på en god måte. For oss som er glade i å lage mat er det en tilfredsstillende følelse å kunne servere en sunn og smaksrik varmlunsj til 70 personer som er laget fra bunnen. Det gir en særs god mestringsfølelse.
Fredag er vår andre praktiske arbeidsdag. Da baker vi verdens beste brød og kaker på bestilling.

Dersom vi har få bestillinger benytter vi anledningen til å prøve ut nye oppskrifter, og her er det lov til å prøve og feile. Innimellom heving og steking fletter vi inn matteori om hygiene, ernæring og bærekraftig utvikling.

Matgruppa har også et lite drivhus og en åkerlapp på Geitmyra der vi dyrker diverse grønnsaker og urter. Her kan elevene dyrke sin interesse for kortreist mat og se hvor maten faktisk kommer fra.

Kjøkkenet er en ypperlig arena for å flette sammen teori og praksis. Vi tar med oss det vi lærer i matte, naturfag, samfunnsfag, engelsk, norsk og krle inn på kjøkkenet, og vice versa.

Bon Appètit!